Į pradžią > Dienos aktualijos, Savaitės tema > Kodėl aš nepirkau plytos „Laisvės kelyje“?

Kodėl aš nepirkau plytos „Laisvės kelyje“?

2010-10-24 15:44

Laisvės kelias

Kaip jau daugelis tikriausiai girdėjo, penktadienį Vilniuje pagaliau buvo atidengta Tado Gutausko skulptūra “Laisvės kelias”. Skulptūros esmė – paminint Lietuvos valstybės atkūrimo dvidešimtmetį pakviesti visus šalies gyventojus už 25 arba 50 litų įsigyti simbolinę plytą, kurioje būtų įspaustas įsigijusiojo vardas ir pavardė, ir ją įmūryti į pastatytą skulptūrą. Kaip skelbia patys projekto “Laisvės kelias” iniciatoriai:

Projekto idėja gimė matant šiandieninę apatiją, pesimizmą ir susipriešinimą. „Laisvės kelias“ – tai kovos už nepriklausomybę atminimas ir laisvės bei vienybės simbolis ateities kartoms. Tai – raginimas nepamiršti vienybės idėjų, padėjusių Lietuvai išsikovoti laisvę.

Skulptūra simbolizuoja gyvą žmonių grandinę, daugiau kaip prieš 20 metų sujungusią tris nepriklausomybės siekusias Baltijos valstybes, nusidriekusią 600 kilometrų ir tapusią analogų pasaulyje neturinčia vienybės išraiška.

Citatos šaltinis

Nuo pat pradžių ilgai dvejojau, ar pirkti tą plytą, ar ne. Esmė, žinoma, buvo ne 25 ar 50 litų. Nuo pat pradžių, prasidėjus visam PR vajui, daug dalykų “Laisvės kelio” idėjoje man nepatiko. Dabar stebėdamas jau stovinčią skulptūrą dar labiau įsitikinau savo teisumu. Tebūnie tai asmeninis protestas prieš šią idėją. Taigi kodėl aš nepirkau plytos “Laisvės kelyje”?

Viena pagrindinių skulptūros idėjų buvo visiems priminti tą gyvą šimtų tūkstančių susikibusių žmonių masę, prieš 20 metų stovėjusią Baltijos kelyje. Tada Baltijos kelias buvo 3 Baltijos valstybių žmonių (tame tarpe ir tremtinių ar partizanų, kovojusių už Lietuvos laisvę ir kurių galbūt nebėra gyvųjų tarpe) laisvės troškimo akcija, į kurią jie jungėsi nieko neraginami, savo noru. Dabar atsirado kažkoks Tadas Gutauskas, kuris sugalvojo, kad Laisvės kelias (suprask ir Baltijos kelio paminėjimas) yra tik tų žmonių, kurie dar sugeba sukrapštyti tuos 25 ar 50 litų, kad į šią sieną įmūrytų savo plytą. Tų žmonių, kurie galbūt net nestovėjo Baltijos kelyje ir net nesuvokia, kas jis toks. Tų žmonių, kuriems plyta šioje sienoje tolygu Like mygtuko paspaudimui. Kai daugiau nei prieš 20 metų Baltijos kelias sujungė Lietuvą, šiandien Laisvės kelias ją dar labiau suskaldė – į tuos, kurie gali susimokėti, ir tuos tikruosius Baltijos kelio dalyvius, kurie galbūt dabar atsideda paskutinius litus iš savo varganos pensijos, kad tik kitą mėnesį turėtų už ką susimokėti už šildymą. Ši siena šiandien tapo materializuota išraiška to, kas vyko prieš 20 metų. O žmonės, nusipirkę plytas, tapo šios sienos bendrasavininkiais, nes jie sumokėjo už jos pastatymą.

Laisvės kelias

Geriausias sprendimas šioje situacijoje būtų buvęs finansuoti “Laisvės kelio” skulptūros statybą iš visų mūsų pinigų – iš valstybės biudžeto. Ir sienoje surašyti Lietuvos istorijai tikrai reikšmingus žmones – partizanus, kurie miškuose kovojo prieš sovietų valdžią, tremtyje žuvusius žmones, sausio 13-ą po tankais žuvusiuosius ar kitus, kurie kovojo už Lietuvos laisvę, o ne ją bandė pirkti.

Nemažiau svarbus dalykas, atbaidęs nuo noro prisidėti prie šios akcijos, buvo vieta, kurioje ketinta statyti skulptūrą. Skulptūra stovi šalia vienos judriausių Vilniaus sankryžų – “Pedagoginio žiedo”. Manau, kad vieta, kurioje per valandą pralekia tūkstančiai mašinų, yra visiškai netinkama tam. Apskritai, mane jau nervina tas faktas, kad visokios tautiškumo akcijos vyksta tik Vilniuje, kuriame tegyvena ketvirtadalis visos Lietuvos. O pats Baltijos kelias, nors ir prasidėjo nuo Gedimino bokšto Vilniuje, bet tęsėsi per kitus Lietuvos miestus – Ukmergę, Panevėžį ar Pasvalį. Kita vertus, projekto autoriai tikriausiai viską gerai buvo apgalvoję iš anksto – kas pirktų plytą, jeigu skulptūra būtų statoma kokiame nors Pasvalyje.

Laisvės kelias

Na, ir galiausiai nebūčiau tikras lietuvis, jeigu visko nepaskaičiuočiau. Skulptūroje buvo sunaudota apie 20 tūkst. plytų. Kai kurios buvo su vieno žmogaus vardu ir pavarde (kaina 25 lt), kitos – šeimos plytos (50 litų). Neradau tikslių skaičių, kiek buvo nupirkta kiekvienos rūšies plytų, bet tarkime, kad jų buvo įsigyta po lygiai. Taigi gaunama 750 tūkst. litų pajamų. Vienos plytos pagaminimas netikiu, kad kainuotų daugiau kaip 10 lt (200 tūkst. lt už visas), pridėkime dar kokius 100 tūkst. lt už pastatymą, dar kokius 150 tūkst. litų reklamai. Grubiai paskaičiavus gaunamos išlaidos 450 tūkst. litų (bet mano asmenine nuomone jos turėtų būti daug mažesnės). Lieka, kad Tadas Gutauskas užsidirbo kokius 300 tūkst. litų. Visai neblogas komercinis projektas? Aišku, tikiu, kad tikroji sąmata bus pateikta su žymiai mažesniu Gutausko uždarbiu… Pabaigoje iškelsiu klausimą, ar tikrai šioje komercinėje skulptūroje yra dar bent kiek likusios tikrosios Baltijos kelio idėjos?

Panašūs įrašai:

  1. Kodėl 9lt/val. už automobilio stovėjimą nieko neišspręs?
  2. Kodėl lietuviški tinklaraščiai užsnūdo?
  3. Sausio 13 – tik dar viena data kalendoriuje
Kategorijos: Dienos aktualijos, Savaitės tema Žymos:
  1. 2010.10.24 15:52 | #1

    Dar rekomenduoju paskaityti pokalbį apie Laisvės kelio skulptūrą Bernardinuose.
    Ir Juliaus Dautarto komentaras:

    Galbūt iš tikrųjų ateityje menininkas Tadas Gutauskas užsiims galerijų statymu? Nes viena plyta šiaip jau kainuoja nuo 50 centų iki 2-ejų litų.

    Tado Gutausko paminklai dažniausiai turi solidžias sąmatas – tiek „Vienybės medis“, tiek „Laisvės kelias“ kainuoja apie 800 tūkstančių litų. Seimo narys, buvęs Panevėžio dramos teatro režisierius Julius Dautartas kažkada taip pat ėmėsi iniciatyvų iš privačių lėšų pastatyti keletą paminklų Panevėžyje. Šešių metrų aukščio paminklas Didžiajam Lietuvos kunigaikščiui Aleksandrui, kurį sukūrė garsus skulptorius Stanislovas Kuzma, kainavo 200 tūkstančių litų. Todėl Seimo nario Juliaus Dautarto paklausiau: kaip jis, turėdamas tokią vadybos patirtį, vertina Tado Gutausko iniciatyvas?

  2. 2010.10.24 16:57 | #2

    Gali būti, kad Tadui Gutauskui valstytė buvo sutikusi sumokėti už šios idėjos įgyvendinimą , bet ženkliai mažiau nei jis prašė. Pamatęs, kad iš to mažai uždirbs nusprendė pasukti komerciniu keliu. Bet tokiu atveju, tada reikėjo keisti ir projekto pavadinimą. Manau, kad nedera šio projekto vadinti "Laisvės keliu".
    My recent post Vakar sapnavau- kad aš kaip Vytautas Didysis keliauju prie Juodosios jūros

  3. 2010.10.24 17:38 | #3

    Baltijos kelias yra tų, kurie jame buvo ar jam pritarė, širdyse. Čia aš matau elementarų nešvarų biznelį be jokios atskaitomybės. Summa sumarum – Tadas Gutauskas sucks!
    My recent post Raštai ir pavidalai – Patterns and Forms

  4. 2010.10.24 19:05 | #4

    nesąžininga tų žmonių sąskaita, kurie neturėjo kuom susimokėti ir kuriu jau nebėra gyvųjų tarpe.
    My recent post vieniši vėjo malūnai

  5. vyr
    2010.10.24 21:42 | #5

    be to "pirkti plytą" yra specifinis negeranoriškus ir nedraugiškus veiksmus reiškiantis terminas. Tas kuris "perka plytą" yra tamsių tarpuvarčių auka.

  6. zhygis
    2010.10.24 22:03 | #6

    Ko jus cia zmones putojat?
    Jei zmones pirko ir mokejo pinigus – ideja gera.
    Jei Tadas padare gera pijara ir uzsidirbo – gerai, sumanus zmogus.
    Nenori – nepirk.
    Aisku jei valstybe irgi dave dali pinigu – tada negrazu.
    As plytos irgi nepirkau…

  7. 2010.10.25 0:00 | #7

    Pritariu tavo mintims, Evaldai. Man ši kičinė siena nepriimtina. Be to, įdomu, ar kokybiškai atrodys po penkių metelių – kai nugairins vėjas (bet čia jau į lankas nuklydau).

    Tačiau turiu plytą toje sienoje. Draugai gimtadienio proga nupirko – žinojo, kad tokioms indulgencijoms nepritariu. Nieko nepadarysi, bus ir mano vardas Baltijos kely, nors amžiaus kiek ir nepriklausomai Lietuvai. Juokinga.
    My recent post Tobulo Seimo sudėtis

    • 2010.10.25 8:59 | #8

      Vėjas tikriausiai ne didžiausia problema. Ateis kas nors su dažų flakonėliu naktį ir aprašinės…

  8. Mo_
    2010.10.25 2:17 | #9

    Evaldai, man patinka tavo mintys ir sekti tavo bloga. Taciau siuo irasu tu esi neteisus, pirma: skaiciuoti svetimus pinigus nemandagu, antra: rasydamas geriau butu buve finansuoti is valstybes skambi labai utopiskai, nes zinome kad valstybe, ypac siai dienai meno neremia isvis. ir nieko nepastatytu nes "sutikus" pastatyt. tad kitas variantas siam pavykusiui projektui butu buve reklamuoti : nusipirk 25-iu llitu vertes plyta uz 30 lt, ir 5 litus mes skirsime tiems kurie stovojo laisves kelyje/gyne lietuva, bet siai dienai negali sau leisti pirkti plytu patiems. (Ber ar tu butum svartes pirkti plyta sau ir moket uz kazka kita, aplamai?! vargu) tad sakyciau marketingas kuris buvo daromas siam menui yra vykes ir pasiteisina, nes siena/menas jau stovi ir tikekimes stoves ilgai. gal but pritrauks turistu, gal but suvienys zmones, ar tiesiog sukels geru emociju.
    tad siai dienai reikia tik dziaugtis kad meninis-socialinis-istorinis projektas pavyko ir gal net su uzdarbiu (kas matyt yra keista lietuvoje, nes visi dar nesioja skiepus kad visi turi dirbti nemokamai??). o beto, as tavo vietoje tik palaikyciau tokia ideja, nes nezinai ar viena diena po keliu, ar keliokos metu, pats nenoresi pradeti uzdirbti is meno ir ar daug palaikanciu sulauksi.

    • 2010.10.25 8:58 | #10

      Negalima sakyti, kad valstybė neremia meno. Prisiminti galima ir Europos kultūros sostinės renginius, ne vieną skulptūrą, tas pats Gutausko Vienybės medis iš dalies buvo finansuojamas valstybės (200 tūkst. lt). Aišku, meno finansavimas iš valstybės pusės ne visada yra pakankamas. Kita vertus, menininkai dažnai mano, kad jeigu projektą finansuos valstybė, tai už jį galima užsiprašyti nežmoniškų pinigų. Kad ir tas pats Vienybės medis, kainavęs 800 tūkst. litų!!!

      Kalbant apie Laisvės kelią, tai man jis labai graži skulptūra, graži idėja, bet deja ją įgyvendinant pasukta ne tuo keliu – niekaip negaliu jos vadinti visos Lietuvos Laisvės keliu, jeigu ji yra tik tų, kurie už ją sumokėjo. Jeigu skulptūroje nebūtų įspausti plytas pirkusių vardai, būtų buvę visai kitaip.

  9. Evaldas
    2010.10.25 9:53 | #11

    Jei valstybe butu rėmusi, butu mokėję visi LT piliečiai. O jei kažkas nenori?
    O dabar kas gali ir nori, tas parėmė ir dar už tai gavo atlygį, vardinę plytelę.

    Ir dar, kas čia per mada skaičiuoti svetimus pinigus?!

    • 2010.10.25 10:47 | #12

      Pinigai čia tik tarp kitko. Bet Tadas Gutauskas mano akyse tapo tuščia vieto, po to, kai iš gražios Baltijos kelio idėjos pasidarė komerciją.

  10. Vidmantas
    2010.10.25 11:05 | #13

    Man ta siena visai netrukdo net jei tai visiškai komercinis projektas. Visų pirma, tai tas kampas prie žiedo dabar atrodo moderniai ir patraukliai ir taip turėtų būt net jei po penkių metų vėjas nugairins spalvas. Ką – geriau plikas nešienautas laukas? Antra, dalyvavo tie, kurie nori, niekas neprivertė, o iš kokių paskatų – ar tautiškumo ar tuštumo tebūnie jų reikalas. Ir trečia, kiekvienas menininkas ar biznierius gali vadinti savo kūrinius kaip nori – ar tai ne ta laisvė kurios siekiam? Ar jau čia bus kažkoks blacklistas, kurį neduog dieve išniekinsi ir papiktinsi būrį bobulyčių?

  11. Laurynas
    2010.10.28 19:14 | #14

    Skulptūra lieka skulptūra, joje dvasios negalime įžvelgt. Negyvas daiktas ir lieka negyvas, o jei atmetus dvasingumą, kuo ši skulptūra prasta? Pakankamai meniškas priminimas apie Baltijos Kelią. Man kur kas liūdniau matyti lietuvį lietuvio išsižadantį, ką jau kalbėti apie tikrosios Baltijos Kelio dvasios išlikimą mūsų širdyse? Vienaip ar kitaip, šis "menininkas" tikrai nesivargino dėl tautiškumo. Logiškiausia būtų buvę visą, arba bent didžiąją, savo pelno dalį skirti papildomoms plytoms, su Lietuvai nusipelniusių žmonių vardais, įsigyti.

    • 2010.10.28 20:56 | #15

      Pasikartosiu, skulptūra man labai graži. Tik autorius ne tuo keliu pasuko rinkdamas lėšas.

  12. 2010.11.01 7:38 | #16

    Ponas evaldai,
    Manau jūs esate gan jaunas ir naivus. Nemanau, kad valstybė rems kiekvieno menininko užgaidą (tai tada visi būtų menininkais), o iš savų pinigų tikrai nepastatysi skulptūros. retas menininkas gyvena pakankamai sočiai, kaip kai kurie verslūs verslininkai. O gal tu nori matyti šalia žiauriai dideles plytas, kur parašyta, kad skulptūra paremta tam tikrų firmų? Retai verslas remia kažką be naudos sau…
    Teisingai idėja padaryta, tik kaina gal galėtų būti šiek tiek mažesnė.

    • 2010.11.01 22:13 | #17

      Kaip suprantu parašei "evaldai" iš mažosios raidės ir "Manau" iš didžiosios sąmoningai :)

      Kaip jau ir rašiau savo nuomonę, skulptūra ir idėja man patiko. Nepatiko tik tai, kad ji yra kelių tūkstančių išrinktųjų siena. Pavyzdžiui, aš, nepikrkęs tos plytos, negalėčiau pasakyti, kad ta siena yra ir mano "Laisvės kelias". Nes jis toks nėra – už jį aš nemokėjau.

      O kalbant apskritai apie menininkų sotumą ir pinigus, tai prisiminus VEKS ir jų atrakcijas, kaip vamzdį prie Neries, galima ilgai ginčytis. Manau, kad užsidarius VEKS, daugelis "menininkų", kūrusių Kultūros sostinės renginiams, tikrai gyvena šiltai ir sočiai naujai pasistatytuose namuose…

  13. 2010.11.03 14:59 | #21

    Taip pat apie "Laisvės kelią" Bernardinuose rašo Linas Mackevičius, be mano paminėtų problemų, įžvelgamas dar emigracijos bėdas.

    Už atsiųstą nuorodą ačiū Artūrui.

  14. Albinas
    2010.11.12 15:17 | #22

    Sakoma,jei nori musti suni,lazda rasi.Antra-daugelis zino anekdota,kaip ejo senelis,anukas ir asilas ir kaip jie
    nasistenge keliauti-ar po viena ant asilo,ar dar kitaip,vis neitikdavo sutiktiems zmonems.Bet kokia iniciatyva
    Lietuvoje sulaukia panasiu vertinimu.Gentainiai ir tautieciai,baikit malti s… eketej.Man 70 metu,esu toks pat
    skurdus pensininkas,stovejau Baltijos kelyje su zmona ir dukra,tuo metu paaugle,o dabar JAV piliete.Kiek
    rinkom tas plytas ir kas gavosi-tik vienas procentas tautieciu.Ka,mes jau tokie vargsai?Bet kokiam baliukui
    svaigalams nesusimastydami didesnes sumas ismetam.Elementariausiai degradavom,ponai.
    Albinas Pilypas,Druskininkai

Komentavimo galimybė šiame įraše yra išjungta.